Toteutus

Oppimisessa olennaista on se, että tehtävällä on jotain merkitystä oppijalle, sillä sitoutumista ja motivaatiota on vaikea synnyttää, mikäli tehtävällä ei ole oppijan silmissä mitään arvoa (Rantala 2006, 164). Virtuaalikauppamme on yritys luoda merkityksellistä sisältöä tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämiseen koulussa. Idean virtuaalikauppaan saimme innostavalta esi- ja alkuopetuksen luennolta, jossa torniolainen luokanopettaja Sari Räisänen kertoi tekemästään kehittelytyöstä luku- ja kirjoitustaidon opettamisesta alkuopetuksessa. Hän oli luokkansa kanssa valjastanut tietokoneet leikillisyyden kautta oppimisen työkaluiksi.
Demossa on esiteltynä lasten nimeämä MAKOISA MARKETTI -herkkukauppa, jossa on lasten muovailuvahasta tekemiä mielikuvituskarkkeja, jotka he ovat nimenneet ja hinnoitelleet. Tuotteita voi tehdä käsiteltävästä aiheesta ja tavoitteista riippuen mahdollisuuksien mukaan esimerkiksi kierrätysmateriaaleista tai luonnonmateriaaleja hyödyntäen.
Lisäksi Etusivun demoon on laitettu myös ehdotuksia mahdollisista sovelluksista pedagogisista variaatioista ja lisätoiminnoista: Sana-apina rikastuttaa sanavarastoa esittelemällä karkinmakuisia adjektiiveja, joita luokan lapset ovat voineet yhteisesti miettiä ja koota. Lisäksi siinä on myös esimerkki siitä, miten lapset voisivat lähteä tekemään pientä tietotekstiä liittyen hampaidenhoitoon sekä esimerkki lyhyestä karkkikaupan mainoksesta, joka on tehty digitarina-ajatuksella PhotoStory3-ohjelmalla.

Sivulle voisi lisätä vielä erilaisia tekstejä, esimerkiksi oikeita marmeladi-, toffee-, tai suklaakarkkireseptejä. Virtuaalikauppaan voisi kerätä luokan top-10 herkkulistan...
Virtuaalikaupassa on ajatuksena, että se on muunneltavissa käsiteltävän aiheen mukaan ja sitä pystytään hyödyntämään opetuksessa integratiivisena työkaluna eheyttävään opetuksen hengessä. Esimerkiksi tähän demoon saataisiin liitettyä seuraavia oppiaineita:
matematiikka – hinnat ja lukumäärät
äidinkieli – tekstien tuottaminen, lukeminen, nimeäminen, mainokset, mediakasvatus
ympäristö- ja luonnontieto – hampaiden terveys, käytöstavat kaupassa asioidessa
kuvataide – valokuvaaminen, elokuvat / mainokset, esteettisyys
käsityö – tuotteiden valmistaminen eri materiaaleista, kestävän kehityksen periaate
liikunta – erilaiset karkkihipat
uskonto – eettinen kasvatus
Oleellista on, että yhdessä luotua leikillistä pedagogista alustaa myös hyödynnetään opetuksessa, siihen palataan ja lapset voivat myös yhteistoiminnallisesti käyttää sitä kehitelläkseen toisilleen esimerkiksi oppimistehtäviä ja pelejä. Kirjoitustehtäviä ja luokan omaa oppimateriaalia voidaan kehitellä virtuaalikaupan sisällöistä. Virtuaalikaupan luomisen yhteydessä luokkaan voidaan perustaa myös oikea MAKOISA MARKETTI, jossa lapset voivat leikkiä draamaleikkinä kauppaa rahankäyttöä harjoitellen. Tällöin virtuaaliseen sivukauppaan voidaan tehdä esimerkiksi valmiiksi tilauslomake tai siellä voi käydä tutustumassa tuotteisiin etukäteen. Lisäksi teemajaksoon voitaisiin yhdistää vierailu karkkitehtaalla ja valmistaa esimerkiksi itse karkkeja kodin ja koulun välisessä yhteistyöillassa yhdessä lasten vanhempien kanssa. Hammaslääkäri voisi käydä kertomassa hampaidenhoidosta.
__________________________________________

Virtuaalikaupan ideaa voidaan soveltaa rajattomasti koulussa eri oppiaineiden yhtydessä ja hyödyntää myös epämateriaalisen tavaran "kauppaamiseen", kun periaate tulee lapsille tutuksi. Oppimisalustaa voidaan käyttää virtuaalisena kirjavinkkausareenana ja kuvaamataidon töiden taidenäyttely voidaan siirtää välillä verkkoon... Kun luokan yhteinen oppimisalusta on asianmukaisesti suljettu ja salasanojen takana, myös tekijänoikeusasiat hoidetaan tahdikkaasti ja lainmukaisesti.
___________________________________________
Lähde: Rantala, T. (2006) Oppimisen iloa etsimässä. Jyväskylä: PS-kustannus